سیستم مدیریت کیفیت چیست و چرا استفاده از آن مهم است؟
کسبوکارهای مختلف با کمک فرایندهای متفاوتی فعالیت میکنند و همه این فرایندها باید بهصورت کنترل شده انجام شوند. اگر میخواهید بدانید که سیستم مدیریت کیفیت چیست و چگونه میتوان این فرایندها را بهصورت هماهنگ انجام داد، با ما در ادامه همراه باشید.
واضح است که برای رسیدن به یک هدف در کسبوکار، باید پروسهها و فرایندهای پیش رو را مشخص کنید. این تنها بخش ابتدایی کار است و در باید چهارچوبی وجود داشته باشد که به شما این اطمینان را بدهد که همه این فرایندها بهدرستی انجام میشوند.
QMS یا QUALITY MANAGEMENT SYSTEM که در زبان فارسی آن را با نام سیستم مدیریت کیفیت میشناسیم، در واقع همان چهارچوبی است که به شما کمک میکند به اهداف کیفی مشخص شده دست پیدا کنید.
بهطورکلی با شناخت مفهوم استاندارد سیستم مدیریت کیفیت میتوان متوجه شد که این سیستم میتواند میزان بازدهی و کارایی یک کسبوکار را در بازه زمانی کوتاه، بهبود دهد. البته که حفظ روند و استفاده مداوم از QMS برای هر کسبوکار ضروری است؛ چرا که از این طریق روزبهروز کیفیت محصولات و خدمات بهبود خواهد یافت.
چرا سیستم مدیریت کیفیت مهم است؟
ابتدا سعی کردیم تا به پرسش سیستم مدیریت کیفیت چیست ، پاسخ دهیم. در ادامه اما میخواهیم بررسی کنیم که چرا استفاده از این سیستم برای کسبوکارهای مختلف تا این حد مهم و حیاتی به شمار میرود.
اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید، این است که سیستم مدیریت کیفیت یا همان QMS در واقع برای جلب رضایت مشتری مورداستفاده قرار میگیرد. در واقع تمامی اصول و چهارچوبهایی که در این روش باید رعایت شوند در نهایت باعث جلباعتماد مشتری به سازمان و کسبوکار شما میشوند.
چهارچوب مشخص شده در QMS تمامی فرایندهای لازم برای ارائه یک خدمت یا محصول را از مرحله طراحی تا عرضه آن در برمیگیرد. همین موضوع باعث میشود تا کسبوکاری که از این سیستم استفاده میکند، توانایی ادامه فعالیت مداوم داشته باشد.
کاربرد QMS در پروژه چیست ؟ کمک میکند تا در میزان نارضایتی در مشتریان تا حد چشمگیری کاهش یابد. کنترل میزان نارضایتی در سطوح پایین یکی از مهمترین بخش فعالیتهای یک کسبوکار است و خوشبختانه از طریق سیستم QMS بهراحتی میتوان به این هدف دست پیدا کرد.
استاندارد بینالمللی سیستم مدیریت کیفیت به چه موضوعاتی توجه دارد؟
همانطور که میدانید این روزها میزان استقبال و البته استفاده از QMS در سطح جهانی گسترش داشته است. در واقع یکی از راههایی که میتوانید محصولات باکیفیت را خریداری کنید، این است که به نشان استاندارد آن توجه کنید؛ چرا که بیشتر کالاهای پرمصرف و مهم دارای این نشان هستند.
هدف ما در این بررسی موضوعاتی که استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت به آنها میپردازد. رعایت همین روندها است که به کسبوکار شما کمک میکند اعتماد مشتریان را جلب کرده و روزبهروز پیشرفت کند.
- مشخصکردن اهداف کیفی: اولین بخش در QMS مشخصکردن اهدافی است که کسبوکار شما باید به آنها دست پیدا کند.
- پیداکردن راههای جلب رضایت مشتری: دومین گام و پروسهای که با استفاده از QMS انجام میشود، پیداکردن راههایی است که به جلب رضایت مشتری ختم میشوند. برای مثال در این بخش میتوان از انواع نظرسنجیها یا گرفتن بازخورد از مشتری استفاده کرد.
- بهبود مستمر کسبوکار: با استفاده از این سیستم میتوان علاوه بر جلب رضایت مشتری، شرایط کاری را روزبهروز بهبود بخشید.
- تحلیل و نظارت: آخرین گام در استاندارد بینالمللی سیستم مدیریت کیفیت این است بهتمامی مراحل تولید تا ارائه محصول نظارت داشته باشد. در این بخش نظرات و رضایت مشتری هم مورد تحلیل قرار میگیرد و اگر در مسیر پیشرفت نیازی به اقدامات اصلاحی در فرایندها باشد، در این بخش مشخص خواهد شود.
همچنین برای آشنایی با مدیریت زمان پروژه به این صفحه مراجعه کنید.
سیستم مدیریت کیفیت iso 9001
همه ما نام سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 را شنیدهایم. این سیستم در واقع معروفترین و کاربردیترین استاندارد سیستم مدیریت کیفیت تعریف شده برای سازمانها و کسبوکارهای مختلف است. ISO 9001 این روزها به دلیل بازدهی بالا در سطوح جهانی استفاده میشود.
ISO 9001 از جمله استانداردهایی است که شما میتوانید گواهینامه آن را داشته باشید. زمانی گواهینامه این استاندارد به کسبوکار شما تعلق میگیرد که بتوانید تمام مراحل آن را بهصورت موفقیتآمیز اجر کنید.
باتوجهبه این توضیحات میتوان گفت ISO 9001 را میتوان برای بهبود روند پیشرفت و جلب رضایت مشتریان در هر سازمان، صنف و کسبوکاری میتوان استفاده کرد. نکته جالب در مورد این استاندارد همهجانبه بودن آن است. هنگامی که ISO 9001 در یک سازمان، صنف یا کسب کار به اجرا در بیاید، تمامی بخشها از جمله استخدام، بخش تولید و حتی فرایندهای عرضه محصولات هم درگیر این استاندارد سیستم مدیریت کیفیت خواهند شد.
لازم است اشارهای هم داشته باشیم که در کنار سیستم ISO 9001، استانداردهای دیگری هم وجود دارند که شاید بهاندازه این سیستم، معروف و گسترده نباشند. در ادامه چند مورد از این استانداردها را معرفی کرده و توضیح کوتاهی در موردشان خواهیم داد.
- ایزو ۹۱۰۰ دی یا ISO 9100 D: این استاندارد مربوط به صنایع هوافضا است.
- ایزو ۲۰۰۰۰۰ یا ISO 200000: از این مورد برای خدمات استفاده میشود.
- ایزو ۲۷۰۰۱ یا ISO 27001: در فناوری اطلاعات به طور خاص از این استاندارد استفاده میشود.
- ایزو ۲۲۰۰۰ یا ISO 22000: ایزو 22000 مربوط به صنایع غذایی و صنایع کوچک وابسته به آنها است.
- ایزو ۱۳۴۸۵ یا ISO 13485: برای ساخت تجهیزات پزشکی باید از این استاندارد استفاده شود.
- ایزو ۱۶۹۴۹ یا ISO 16949: صنایع خودروسازی هم استاندارد خاص خودشان را دارند که با نام ایزو ۱۶۹۴۹ در سطح جهانی شناخته میشود.
آموزش سیستم مدیریت کیفیت
در این مقاله سعی داشتیم تا به طور کامل به پرسش سیستم مدیریت کیفیت چیست، پاسخ دهیم. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۵ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بهروزرسانی شده است. این موضوع در مورد دیگر استانداردهای مدیریت کیفیت هم وجود دارد.
باتوجهبه این موضوع، لازم است صاحبان کسبوکار و مشاغل اطلاعاتشان را درباره الزامات و شرایط جدید استاندارد سیستم مدیریت کیفیت بهروز کنند. برای این منظور MSDANESH دورهای را ارائه میدهد که به طور کامل آموزشهای لازم در این حوزه را در برمیگیرد.
این دوره به طور کامل به پرسش سیستم مدیریت کیفیت چیست، پاسخ خواهد داد. بهعلاوه که جوانب مختلف استانداردهای بینالمللی نیز با کمک این دوره قابلبررسی و تحلیل هستند. بهطورکلی این دوره تمامی ویژگیهای لازم برای یک دوره حرفهای و کامل را دارا است.
همچنین برای خرید دوره آموزشی مدیریت پروژه به این صفحه مراجعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید