تجربه مدیریت، نظارت و کنترل برنامه اشتغال فراگیر و روستایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و عشایری، از مهمترین برنامه های اشتغالی کشور در سال 1396 مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بوده که با هدف افزایش جمعیت شاغل کشور به میزان سالانه 970 هزار نفر در سال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سایر نهادها، سازمانها و و دستگاههای اجرایی کشور تنظیم گرداده است.
این برنامه بطور کلی شامل سه بخش برنامه ای زیر است:
اقدامات کلی برنامه: تهیه و تدوین برنامه های کلان، آیین نامه و دستورالعملهای کلی و تصویب و ابلاغ آن و تخصیص منابع مالی و پیگیری اجرای آن
برنامه مداخلات توسعه ای: طرحهای اشتغالزا و ظرفیت ساز مرتبط با اشتغال که توسط دولت اجرایی می گردد. مانندطرح مشوقهای بیمه سهم کارفرمایی، کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و… . این بخش از برنامه ها توسط دستگاههای اجرایی دولتی برنامه ریزی و اجرایی شده و منابع مالی آن از محل اعتبارات منابع عمومی و داخلی دستگاهها تامین میگردد.
طرح سرمایه گذاری خصوصی: طرح های اشتغال در رشته های منتخب که توسط بخش خصوصی، با دریافت تسهیلات و نظارت دولت اجرایی می گردد. مانند طرحهای سرمایه گزاری ارایه شده در روستاها، شهرها و … این بخش از برنامه ها با ارایه طرحهای سرمایه گزاری در بخشهای مختلف اقتصادی توسط بخش خصوصی پیشنهاد شده و منابع مالی آن جهت ارایه تسهیلات از منابع شبکه بانکی و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.
از طرفی برای هر یک از این برنامه ها بطور خاص منابع مالی اختصاص یافته که میبایست بر اساس ساز و کارهای اجرایی و شیوه نامه های مربوطه تحت نظارت عالیه دولت هزینه گردد.
رویکرد:
طی سالیان اخیر که طرحهای مختلف اشتغالزایی توسط دولت به اجرا درآمده، انحراف از اهداف شامل زمان، میزان اشتغال، میزان توسعه یافتگی و… همواره مورد نقد کارشناسان و مسوولین بوده که معمولا هم پس از اجرای برنامه انجام میشده است. از اینرو به جهت اهمیت مدیریت این طرحها و پروژه ها ذیل برنامه اشتغال فراگیر و روستایی و انجام نظارت عالیه در خصوص پایش و ارزیابی به هنگام و اعمال سیاستها و اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه برای افزایش حداکثری اثربخشی اجرای برنامه مذکور، ضرورت دارد تا بطور سیستماتیک، جامع و به هنگام، امکان رصد و کنترل اجرا از ابتدا تا انتهای برنامه میسر شده و بتوان حجم متنوعی از گزارشات کلی،تخصصی، جزیی و سفارشی را در هر مرحله زمانی و فرآیندی بطور هدفمند متناسب با سطح ملی و استانی دریافت نمود تا کاملا به موقع نسبت به اصلاح و همراستانی با اهداف برنامه اقدام نمود.
دیدگاهتان را بنویسید